سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----462617---
بازدید امروز: ----17-----
بازدید دیروز: ----28-----
موسسه نور قدس جوان - صبح قریب

 
نویسنده: صبح قریب
یکشنبه 88/10/27 ساعت 11:5 صبح

 

نشست یهود در قرآن از سلسله نشست های صهیونیسم شناسی موسسه نور قدس جوان با حضور دانشجویان و طلاب روز 5 شنبه 24 دی ماه 88 در تالار اسوه برگزار شد. گفتنی است این نشست با همکاری فرهنگسرای انقلاب، بسیج دانشجویی و مجتمع فرهنگی، هنری اسوه برگزار شد.

خانم سهیلا جلالی کندری، مولف یهود شناخت، نشست یهود در قرآن

قسمت نظرات این پست غیر فعال می باشد.

به گزارش روابط عمومی موسسه نور قدس جوان خانم جلالی سخنران این شست در ابتدا با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، به برابری و مساوات تمامی اقوام و نژاد ها و برتری نداشتن هریک بر دیگری اذغان داشتند.

ایشان در ادامه به بیان آیاتی از قرآن کریم که مورد تفضیل قوم بنی اسرائیل آمده است اشاره کردند و گفتند: قرآن کریم در چند مورد به تفضیل قوم بنی اسرائیل پرداخته که می توان بعنوان مثال به آیات 47 و 122 سوره بقره اشاره کرد.

ایشان در پاسخ به این سوال که چرا این همه نعمت و برتری به این قوم داده شده است گفتند: با توجه به آیات 33- 30 سوره دخان و آیه 129 سوره اعراف، خداوند به این وسیله آنان را مورد آزمایش قرار داده و این همه فضل و احسان را حجتی آشکار برای آنان دانسته است.

دکتر جلالی در ادامه بحث به نعمت های عطا شده به بنی اسرائیل پرداخته و عنوان کردند: نعمت های زیادی به این قم عطا شده است که این نعمات را می توان در دو بخش نعمت های مادی و معنوی تقسیم نمود. از جمله نعمت های مادی عطا شده به بنی اسرائیل می توان به عبور دریا بنا بر آیه 53 سوره شعراء اقتدار در زمین بنا بر آیات 5 و 6 سوره بقره و رهایی از ظلم و ستم فرعونیان که بنا بر آیه 30 سوره دخان از آن به عنوان عذاب مهین (بزرگ) با کرب عظیم یاد شده است، اشاره نمود.
همچنین نعمات معنوی، من الجمله مبعوث شدن تعداد زیادی از پیامبران از این قوم، ارسال کتاب هدایت و شمون فضلو برتری و توفیق توبه بنابر آیه 52 سوره بقره به ایشان عطا شده است.

دکتر جلالی سپس به تشریح و تبیین علل مغضوب شدن این قوم پرداخته و گفتند: یکی از مهمترین علل غضب خداوند نسبت به بنی اسرائیل عهد شکنی فراوان ایشان بوده است که آیه 83 سوره بقره به 9 مورد از این عهد شکنی ها اشاره کرده است.

عهد شکنی های آنان سرانجامی بجز پذیرش طاغوت نداشت. بعنوان مثال در ایه 138 سوره اعراف می بینیم که آنان پس از عبور از دریا با آنکه معجزه آشکار خداوند را مشاهده کرده بودند، اما باز هم به طاغوت گرایش داشتند، یا آیاتی از سوره های اعراف و طه، گوساله پرستی آنان را حتی پس از هدایت نیز، تصدیق می کنند.

از علل دیگر انحطاط و مغضوب شدن این قوم نیز می توان به عصیان و نافرمانی آنان در برابر خداوند اشاره کرد، چنانکه بنابر آیات 67 71 سوره بقره در قضیه کشتن گاه برای تشخیص قاتل، از امر و فرمان الهی سرپیچی کردند.

همچنین با نافرمانی از دستورات پیامبرشان، مانند تمرد از وارد شدن به سرزمین مقدس را می توان اشاره کرد که آیات 24-20سوره مائده بر این مطلب اذعان دارند.

تچاوز و تعدی نیز از دیگر عوامل مغضوب شدن این قوم بشمار می رود به این ترتیب که. بنابر آیه 42سوره مائده آنان قومی رشوه خوار بوده و به تضییع حقوق دیگران می پرداختند یا با رباخواری و تصرف اموال مردم بنابر آیه 161سوره نساء به حقوق آنان تجاوز می کردند.

همچنین آنان از این هم فراتر رفته و به حدود الهی نیز تجاوز می نمودند. از آن جمله می توان به تجاوز به حریم روز مقدس شنبه بنابرآیات 166-163سوره اعراف، امر به منکر و نهی از معروف بنابرآیه 165 سوره اعراف و تحریف لغوی و معنوی کتاب مقدس(تورات) اشاره نمود

همچنین آان قومی دنیاگرا و مادی بودند به این ترتیب که دلبستگی زیادی به لذایذ دنیوی داشته و از مرگ گریزان بودند.

این قوم به نسبت دادن سخنان ناشایست و اعمال ناروا به خداوند و پیامبران خود نیز موجبات مغضوب شدن خود توسط خداوند را فراهم کردند. به این ترتیب که آنها بر این باور بودند که خداوند فرزند دارد(30/توبه) یا اینکه خداوند خسته می شود(255/بقره) و یا به حضرت موسی(ع) جسارت های فراوان می نمودند و به ایشان بی احترامی می کردند.

این قوم درباره دیگر انبیاء،اولیاء و صالحان نیز چنین می کردند. برای مثال به سلیمان نبی(ع) تهمت کفر می زدند و حضرت مریم(ع) را ناپاک می دانستند

در پایان نشست خانم دکتر جلالی به آیاتی از قرآن درباره فرجام و سرانجام قوم بنی اسرائیل و آیین یهود پرداخته و خاطرنشان کردند: قوم یهود به علت اعمال و رفتار ناشایست و مذموم در طول تاریخ متحمل مجازات ها و عقوبت های سخت و دردناکی شده اند و در آینده نیز خواهند شد که می توان آنها را به دو بخش مجازات ها و عقوبت های دنیوی و اخروی تفکیک

 و عقوبت های دنیوی می توان به مجازات با صاعقه، خواری و درماندگی در طول ادوار مختلف تاریخ، آوارگی، سلب اقتدار و قساوت قلب اشاره نمود.

همچنین از مجازاتهای اخروی که در آینده برای این قوم بر مبنای آیات قرآن واقع خواهد شد می توان به محرومیت از نعمات اخروی، به اعتنایی خداوند در روز جزا نسبت به آنها و کیفر شدید این قوم اشاره کرد.

در پایان جلسه نیز عده ای از حضار به بیان سوالات خود پرداختند و دکتر جلالی نیز به سوالات و شبهات پاسخ دادند.



  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • دوره دو روزه صهیونیسم شناسی شهید طهرانی مقدم
    جشنواره بین المللی مقاومت و بیداری اسلامی
    طرح جهادی معلمین و سخنرانان موسسه نورقدس
    منابعی جهت مطالعه معلمین و سخنرانان جوان برای دانش آموزان
    نمایشگاه ویژه 9مهرماه
    کمپین تحریم کالاهای صهیونیستی راه اندازی شد
    دوره آموزشی دو روزه صهیونیسم شناسی در آبعلی
    نشست عملکرد استکبار و صهیونیسم در ایران و جهان
    نشست تحریم کالاهای صهیونیستی و انتفاضه مردمی
    نشست آخرین تحولات غزه و کشتی های کمک های بشر دوستانه
    یازدهمین نشست صهیونیسم شناسی برگزار شد
    دهمین نشست صهیونیسم شناسی برگزار شد
    دهمین نشست صهیونیسم شناسی
    نهمین نشست صهیونیسم برگزار شد
    نهمین نشست صهیونیسم شناسی
    [همه عناوین(371)][عناوین آرشیوشده]